fbpx

אתה היכן היית באותם הימים

וְהָיָה אִם יִשְׁאָלֵנִי
מִי מִי יִשְׁאָלֵנִי
אַתָּה הֵיכָן הָיִיתָ
אַתָּה הֵיכָן הָיִיתָ
בְּאוֹתָם הַיָּמִים
וּבְכֵן, אוּלַי בֶּאֱמֶת לֹא
הָיִיתִי בְּאוֹתָם הַיָּמִים
הָיוּ בִּי כָּל הָאֵימִים
נִבְלְעוּ בִּי שְׁלֵמִים
עַד מַחֲנָק מְפוֹרְרִים
חַיָּתִי כֻּלָּהּ
לְאָבָק
(אמיר גלבע, מתוך ‘הכל הולך’)

היכן היינו אנחנו באותם הימים? רבים מאיתנו מורגלים לאחוז בעט או במקלדת גם בימים שבהם כל השאר נשמט, אבל נדמה שתהפוכות החודשים החולפים הצליחו לכרסם גם במפלט הזה. הגמגום והמשפטים החלקיים הפכו לשפה היחידה שבה  ניתן להשיב לשאלות פשוטות כמו “מה שלומך?”, ומטבעות שפה שגורים ואיחולים לשבת שלום או חג שמח נראים פתאום תמוהים וריקים. תהום הימים בולעת גם את מילותנו, וכמו התודעה המתקשה להקיף את גודל האירועים, גם השפה מתפוררת עד מחנק בגרוננו. ובכל זאת, דבר-מה בתוכנו מבקש להיכתב, למצוא מקום.

*

סדנת שירה – הליקון
בהנחיית לי ממן

מפגש ראשון: ואני לא בבית, אני לא בפנים | 7.6
פתיחה והיכרות, כתיבה על הבית שהיה וישנו, מתוכו ואליו

מפגש שני: איפה הימים שלא ישובו עוד | 14.6
מה בין געגוע לנוסטלגיה, ומה בין רגש להתרפקות סנטימנטלית. ננסה לצוד את פרפר הרגש החי וללכוד אותו בשיר מבלי להקפיא את תנועתו

מפגש שלישי: מה לעשות בסוסים במאה העשרים ואחת | 21.6
איך שבים לכתוב כשהמילה מאבדת מתוקפה, ובשעה שהעולם סביבנו הופך לדיסטופיה שלא היתה עוברת את מבחן האמינות של שום עורך ספרותי. ובכלל, מה מקומן של כתיבה וקריאת שירה בימים אלה?

מפגש רביעי: בצאתי לקראתך, לקראתי מצאתיך | 28.6
מקריאה לכתיבה: נבחר שירים שקרובים ללבנו כקוראות/ים, ונכתוב לקראתם ובעקבותיהם את השיר שלנו

מפגש חמישי: פגישה עם משורר/ת אורח/ת | 5.7

מפגש שישי: אינני מפחד מן המפלץ אשר דומה לי | 12.7
כתיבה על האחר המוחלט – האם היא אפשרית, ועל שאלת האחריות הפוליטית של הספרות

מפגש שביעי: תיקון אמנותי | 19.7
על שברים קטנים וגדולים, והאם ובאיזה אופן נושאת השירה את אפשרות התיקון

מפגש שמיני: ציפור אחת שרה | 26.7
מפגש כתיבה בזוגות,. נתרגל את אפשרות הזולת ושינוי נקודת המבט

מפגש תשיעי: את אשר לא אבד לי אני מחפש | 9.8
על אהבה ועל שירת אהבה בזמן מלחמה, ובכלל

מפגש עשירי: למחרת | 16.8
תרגיל כתיבה בזמן עתיד. סיכום ופרידה

שמם של המפגשים לקוחים מתוך השירים/ המקורות הבאים, בהתאמה: 
1. כל זה ואני, יונה וולך. 2. איפה את אהובה, מקור: לאונרדו פאביו תרגום: תלמה אליגון רוז. 3. פראפרזה על שורה מתוך השיר ‘שאלה’ מאת לאה גולדברג, 4. ביקשתי קרבתך, רבי יהודה הלוי. 6. אידאה פיקס, מאיר לויזלטיר 7. שמו של רומאן מאת רות אלמוג 8.  ציפור, יונה וולך. 9. אבן הטועים, ט. כרמי. 10. למחרת, לאה גולדברג.


המפגשים יתקיימו במרכז חדרים, קרית ספר 25, חיפה.

ימים ושעות: יום ו’, אחת לשבוע (ב31.5 לא יתקיים מפגש), 10:00-11:30

מספר מפגשים:  10 מפגשים

מפגש ראשון: 7 ביוני 2024

הגשת מועמדות – פתוחה לכל אין תנאי קבלה.

** שימו לב, במידה ולא יתאפשר לקיים מפגשים פנים אל פנים השעורים במסלול יתקיימו בזום.