עברית  |  English  |  
תכנית לימודים תשע"ז  |  שער פסטיבל השירה הבינלאומי 2016 מצפה רמון  |  למשלוח שירים  |  רשימת חנויות ספרים בהן ניתן להשיג את גליונות כתב העת, וספרי ההוצאה לאור הליקון  |  
דף הבית >> כתב העת הליקון >> גליונות >> גליונות 64 ו-65 - מיטב המאמרים >> פומיאקי נקאמורה / מַהוּ בּוּטוֹ? הַפְּרִימָדוֹנָה הַחוֹלָה – מיפנית: אקיקו טקהאשי, אמיר אור
פומיאקי נקאמורה
מיפנית: אקיקו טקהאשי, אמיר אור
מַהוּ בּוּטוֹ? הַפְּרִימָדוֹנָה הַחוֹלָה

א. הַגּוּף בִּבְחִינַת הָאַחֵר: הַבּוּטוֹ כְּצוּרָה

.1 בוטו הוא האמנות. בוטו נולד ביפן אחרי מלחמת העולם השנייה, ועל כן נולד כחיים עצמם. יש פער (בין הבוטו לחיים – א.א.), אבל זהו מה שאני עומד לומר על בוטו עכשיו.
.2 לפני שאדבר על בוטו, עלַי להתייחס לריקוד ולרקדן. מייסדי הבוטו, הִיגִ'יקָאטָה ואוּנוֹ, היו רקדנים מודרניים, שהפסיקו את פעילותם כרקדני מחול מודרני משנת .1959
מַהוּ הָרִקּוּד? / מַהוּ הָרַקְדָן?
הָרִקּוּד הוּא הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר, / וְהָרַקְדָן הוּא / הָאֳמָן / הַתּוֹבֵעַ אֶת זְכוּתוֹ עַל הַמַּשְׁבֵּר, אוֹ דּוֹרֵשׁ אוֹתוֹ / עֲבוּר גּוּפוֹ וּבְאֶמְצָעוּת גּוּפוֹ.
.3 מַהוּ "הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר"?
פֵּרוּשׁוֹ שֶׁל דָּבָר הוּא, שֶׁאִזּוּנוֹ שֶׁל הַגּוּף / נָתוּן בְּמַשְׁבֵּר. / אֵיזֶה מִין מַשְׁבֵּר / נִדְרָשׁ אוֹ נִתְבָּע / בָּרִקּוּד? / – אֵלֶּה הֵם / הַפְּסִיעָה / הַסִּחְרוּר / וְהַקְּפִיצָה.
הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר, / פֵּרוּשׁוֹ, / הַגּוּף הַפּוֹסֵעַ, הַמִּסְתַּחְרֵר וְהַקּוֹפֵץ / אוֹ / הַפּוֹעֵל בְּשִׁלּוּבִים וְגִרְסָאוֹת שׁוֹנוֹת שֶׁל טֶכְנִיקוֹת אֵלֶּה.
לָכֵן, / הָרַקְדָן הוּא / מִי שֶׁתּוֹבֵעַ אֶת זְכוּתוֹ בְּגוּפוֹ / – לַפְּסִיעָה / לַסִּחְרוּר / וְלַקְּפִיצָה.
.4 כְּתוֹצָאָה מִכָּךְ / מַהוּ הַדָּבָר שֶׁעוֹשֶׂה הָרַקְדָן בַּמַּשְׁבֵּר? – / הָרַקְדָן / מְיַצֵּר אֶת הַזְּמַן וְהַמָּקוֹם הַיָּפִים / שֶׁקְּהָלוֹ לֹא חָזָה בְּשֶׁכְּמוֹתָם בְּחַיֵּי הַיּוֹמְיוֹם. / כִּי יָפְיוֹ שֶׁל הָרִקּוּד / אֵינֶנּוּ שַׁיָּךְ לְיוֹמְיוֹם. זֶהוּ סוּג שֶׁל עוֹלָם אֱנוֹשִׁי רוּחָנִי וּמֻפְשָׁט / שֶׁגְּבוּלוֹתָיו חוֹרְגִים מֵאֵלֶּה שֶׁל הָאָרֶץ.
אִזּוּנוֹ, שִׁוּוּי מִשְׁקָלוֹ שֶׁל הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר / – הוּא יָפֶה. / זֶהוּ

מַה / שֶּׁאָדָם רוֹצֶה לִהְיוֹת: / מוֹשֵׁךְ וְרוּחָנִי. לָכֵן, הָעֹנֶג הָרוֹקֵד / אוֹ הָעֹנֶג שֶׁהַקָּהָל צוֹפֶה בּוֹ בָּרַקְדָן / הוּא תְּחוּשַׁת הַהִזְדַּהוּת, / הַיְדִיעָה שֶׁהָאָדָם הוּא / אָדָם.
.5 הָרַקְדָן בַּמַּשְׁבֵּר הוּא מִין גִּבּוֹר, / אַמִּיץ וְקוֹרֵא תִּגָּר. / שֶׁכֵּן, / הוּא מוֹצִיא אֶת אוֹצְרוֹת הַיֹּפִי מִן הַטֶּבַע הַכָאוֹטִי; / הוּא בּוֹנֶה אֶת הֶחָלָל-זְמַן הָרוּחָנִי כְּנֶגֶד כֹּחַ הַכְּבִידָה שֶׁל הָאָרֶץ; / הוּא מַצִּיל אֶת הָאָדָם / שֶׁהֻגְבַּל תַּחַת עֹל הַכֹּבֶד.
הַבִּיטוּ בַּצֶּמַח; / הוּא אֵינֶנּוּ מְסֻגָּל לָנוּעַ בְּחָפְשִׁיּוּת. / הַבִּיטוּ בַּחַיָּה; / הִיא אֵינֶנָּה מְסֻגֶּלֶת לְהִזְדַּקֵּף וְלָלֶכֶת.
הָרַקְדָן / הַפּוֹסֵעַ, חָג וְקוֹפֵץ / בְּאֹפֶן זוֹהֵר וְחָפְשִׁי, / כָּמוֹהוּ כִּמְנַצֵּחַ כְּנֶגֶד הָאֲדָמָה.

ב. עַכְשָׁו, / זֶהוּ הַזְּמַן לְדַבֵּר עַל הַבּוּטוֹ

.1 רֵאשִׁית, / אֹמַר שֶׁגַּם הַבּוּטוֹ הוּא הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר / וְגַם אֳמַן הַבּוּטוֹ / הוּא הָאֳמָן / שֶׁדּוֹרֵשׁ / אוֹ תּוֹבֵעַ אֶת זְכוּתוֹ / עַל הַמַּשְׁבֵּר, / פְּנִימָה אֶל גּוּפוֹ, / לְמַעַן גּוּפוֹ, / וּבְאֶמְצָעוּת גּוּפוֹ.
.2 אֲבָל, מַשְׁבֵּר הַגּוּף בַּבּוּטוֹ שׁוֹנֶה לְמַדַּי מִזֶּה שֶׁל "הָרִקּוּד".
מַהוּ הַהֶבְדֵּל?
נִכָּר בְּבֵרוּר, / שֶׁהַבּוּטוֹ אֵינוֹ עוֹשֶׂה שִׁמּוּשׁ בַּטֶּכְנִיקוֹת הַבְּסִיסִיּוֹת / (פְּסִיעָה, סִחְרוּר וּקְפִיצָה) / שֶׁבָּהֶן מִשְׁתַּמֵּשׁ הָרִקּוּד, / אוֹ / שֶׁהוּא אָדִישׁ לָהֶן.
.3 מַהוּ אֵפוֹא מַשְׁבֵּר הַגּוּף בַּבּוּטוֹ?
טַאצוּמִי הִיגִ'יקָאטָה / מְיַסְּדָהּ שֶׁל אֳמָנוּת הַבּוּטוֹ / אָמַר:
"בּוּטוֹ הוּא גּוּפָה / נִצֶּבֶת בְּאֵין תִּקְוָה".
הוּא מֵעוֹלָם לֹא אָמַר / שֶׁבַּבּוּטוֹ / פֵּרוּשׁוֹ שֶׁל הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר / הוּא הַגּוּף שֶׁעָלָיו / "לִפְסֹעַ", / "לְהִסְתַּחְרֵר" / וְ"לִקְפֹּץ".

לְהֵפֶךְ. / הוּא חָשַׁב / שֶׁבַּבּוּטוֹ / הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר / פֵּרוּשׁוֹ, "הַדָּבָר" שֶׁאֵינֶנּוּ זָז, / כְּמוֹ "הַגּוּפָה". / הוּא אֵינוֹ עוֹשֶׂה דָּבָר / ("פְּסִיעָה", "סִחְרוּר", "קְפִיצָה") / מִלְּבַד הָאִזּוּן הַפְּנִימִי / שֶׁחָשׁ עֲמֻקּוֹת בַּגּוּף עַצְמוֹ. / הַגּוּף קַיָּם / בִּבְחִינַת "הַדָּבָר", / שֶׁהָאָרֶץ עַצְמָהּ מְמַלֵּאת בְּכֹבֶד.
בְּמִלִּים אֲחֵרוֹת, / בַּבּוּטוֹ, הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר / פֵּרוּשׁוֹ / "הַגּוּף בִּבְחִינַת הָאַחֵר".
.4 הִיגִ'יקָאטָה אָמַר:
"אַל תִּקְפְּצוּ / כְּלַפֵּי מַעְלָה.
נַסּוּ לִקְפֹּץ / לְמַטָּה, / אֶל הַתְּהוֹם".
הַגּוּף הַנּוֹפֵל אֶל הַתְּהוֹם / נִמְצָא עַל סַף / "הַגּוּף בִּבְחִינַת הָאַחֵר".
כִּי / אֲנַחְנוּ מְאַבְּדִים אֶת הַשְּׁלִיטָה בְּמוּדָעוּתֵנוּ הַבִּלְתִּי פּוֹסֶקֶת בְּיַחַס לְעַצְמֵנוּ; / אָנוּ חָשִׁים / אֶת הַפַּחַד שֶׁל הַקִּיּוּם חֲסַר הַתַּחְתִּית. / אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁמַּשֶּׁהוּ בְּיַחַס לַגּוּף "שֶׁלִּי" אֵינֶנּוּ שַׁיָּךְ לָ"רָצוֹן שֶׁלִּי", / לָ"אֶגוֹ שֶׁלִּי".
אָנוּ רוֹאִים שֶׁהַגּוּף / הוּא / "הַגּוּף בִּבְחִינַת הָאַחֵר".
בְּמִלִּים אֲחֵרוֹת, / בַּבּוּטוֹ, / עַל הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר / לְהַשִּׂיג אֶת הַכָּרַת הָעָצְמָה מִלְּמַטָּה; / אֶת הָרֶגַע שֶׁבּוֹ הוּא חָשׁ: / "הַגּוּף אֵינֶנּוּ שֶׁלִּי, / אֶלָּא 'שֶׁל הָאַחֵר'".
לְפִיכָךְ חָשַׁב הִיגִ'יקָאטָה / שֶׁאִם הָרַקְדָן שֶׁמְּנַסֶּה לִקְפֹּץ כְּלַפֵּי מַעְלָה / אֵינוֹ חָשׁ בְּכֹחָהּ שֶׁל הָאֲדָמָה, / קְפִיצָתוֹ לְמַעְלָה / הִיא חַסְרַת מַשְׁמָעוּת. / הָרַקְדָנִים צְרִיכִים לְהַכִּיר אֶת הַטֶּכְנִיקוֹת, / אַךְ אִם אֵין בָּהֶם שׁוּם הַכָּרָה בְּיַחַס לָאֲדָמָה, / הַקְּפִיצוֹת הָאֵלֶּה / אֵינָן אֶלָּא / קְפִיצָה לְשֵׁם "הַקְּפִיצָה", / וְעַל כֵּן הֵם נִרְאִים לֹא פַּעַם כְּמוֹ רוֹבּוֹטִים.

הִיגִ'יקָאטָה אָמַר:
"עָלֵינוּ לִרְאוֹת אֶת הַגּוּף וּלְאַמֵּן אוֹתוֹ / לֹא בִּבְחִינַת 'שֶׁלִּי' / אֶלָּא בִּבְחִינַת 'הָאַחֵר' הַמִּתְמַלֵּא / בְּכֹחַ הַנְּפִילָה".
הִיגִ'יקָאטָה סִפֵּר לִי / אֶת הַסִּפּוּר עַל הָאִשָּׁה הַחוֹלָה.

הוּא אָמַר:
"הַבֵּט בָּאִשָּׁה הַחוֹלָה / שֶׁשָּׁכְבָה בַּמִּטָּה / בְּמֶשֶׁךְ שָׁנִים רַבּוֹת. / וְלִפְנֵי שֶׁתָּמוּת, / הִיא בֶּאֱמֶת רוֹצָה לַעֲמֹד עַל רַגְלֶיהָ, / וְהִיא מְנַסָּה בְּכָל כֹּחָהּ / לָקוּם מִמִּטָּתָהּ. / הִתְבּוֹנְנוּ בָּהּ! / הִיא אֵינֶנָּה רַקְדָן. / אֲבָל הַחוֹלָה / שֶׁמְּנַסָּה לָקוּם / חָשָׁה לַחֲלוּטִין / אֶת הַכֹּחַ / וְאֶת מְשִׁיכַת הַכֹּבֶד / שֶׁל הָאֲדָמָה.
אֲנִי חוֹשֵׁב / שֶׁהִיא הַיָּפָה שֶׁבָּרַקְדָנִיּוֹת, / טוֹבָה גַּם מִן הַפְּרִימָדוֹנָה שֶׁל הַבָּלֶט / הָעוֹמֶדֶת בַּעֲמִידָה מֻשְׁלֶמֶת / עַל קְצוֹת בְּהוֹנוֹתֶיהָ".

וְעוֹד הוֹסִיף הִיגִ'יקָאטָה:
"בֶּאֱמֶת, הָיִיתִי רוֹצֶה לִקְרֹא / לְאוֹתָהּ אִשָּׁה חוֹלָה / 'יַאמֶרוּ מַאִיהִימָה'; / 'הַפְּרִימָדוֹנָה הַחוֹלָה'.
זוֹ הִיא כּוֹתֶרֶת הַסֵּפֶר הַזֶּה".

(פרק ראשון מתוך הפרימדונה החולה, 1997)

הליקון 29, הגוף, חורף 1999


פומיאקי נקאמורה הוא הבולט ב"הוגי הבוטו" של ימינו. הוא ליווה את עבודתם של מייסדי האסכולה, טַאצוּמִי הִיגִ'יקָאטָה וקַאזוּאוֹ אוֹנוֹ מראשיתה, הן כמבקר וכהוגה והן כשותף ליצירתה.
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 




לייבסיטי - בניית אתרים